1 Bijak Sifir
2 Objektif
2.1 Menggalakkan murid menghafal sifir
2.2 Sebelum pembelajaran dan pengajaran
dijalankan murid bersedia dengan sifir
3. Rasional
3.1 Sifir merupakan perkara asas yang perlu
diingat sebelum tajuk darab ,bahagi
serta tajuk- tajuk seterusnya diajar guru.
3.2 Walaupun teknik menghafal adalah
teknik tradisional tetapi untuk mengukuhkan pemahaman dalam sesuatu tajuk berkaitan pendaraban dan bahagi
konsep darab perlu difahami murid
terlebih dahulu.
3.3 Penggunaan jadual sifir diperkenalkan apabila murid telah menghafal
sifir
4. Kumpulan Sasar
4.1 Murid-murid
Tahun 2 dan 3
- Tahap 1
4.2 Murid-murid Tahun 4. 5 dan 6
- Tahap 2
5 Pelaksanaan
5.1 Murid akan dipanggil oleh guru seorang
demi seorang di dalam kelas sewaktu murid lain menjalankan aktiviti atau membuat kerja kelas untuk membaca sifir.
5.2 Hanya jawapan sahaja dibaca.
5.3 Murid yang belum lancar
akan dipanggil semula untuk membaca sifir di hadapan guru.
5.4 Pemilihan beberapa orang murid akan dibuat
untuk membaca sifir di hadapan murid lain sewaktu Minggu Matematik di tapak perhimpuanan pada waktu
perhimpunan harian.
6 Impak Program
6.1 100 % murid dari kelas Rajin dan Usaha lancar
membaca sifir
6.2 80% murid dari kelas
lain boleh dan lancar membaca sifir
0 ulasan:
Catat Ulasan